Grupul şi Echipa

 De-a lungul anilor, am remarcat de multe ori, începând chiar din şcoala generală, că există „clase bune” şi „clase slabe”. M-am întrebat la început, ce înseamnă asta. Cum răspunsul a fost prea dificil de găsit, mi-am dat seama că singura modalitate de a afla, era să investighez, la nivelul puterii mele de înţelegere şi al posibilităţilor mele.

La început, am remarcat „atmosfera” din unele clase. În anumite colective, mă simţeam „altfel”.

Ce înseamnă „altfel”?

O întrebare firească, pentru un copil căruia părinţii sătui de nenumăratele întrebări puse i-au arătat Dicţionarul Enciclopedic, spunându-i „dacă mai ai nelămuriri după, atunci ne întrebi!”

Aşadar, am descoperit cel puţin un punct de plecare: „altfel”, trebuia să însemne ceva. Adică, trebuia să existe cel puţin o definiţie faţă de care, să se poată afirma, cu un grad de generalitate acceptabil „slabă”, respectiv „bună”.

Fiind eu un om prea puţin impresionat şi impresionabil de opiniile standard, după ce am descoperit că majoritatea înţelege prin „clasă bună” mulţi copii cu note mari, am vrut să văd altceva. Am vrut să văd de ce există astfel de clase. După primele observaţii, am constatat că există o cale lungă şi anevoioasă înaintea mea, dar în acelaşi timp, pasionantă. Cu atât mai mult cu cât, puneam în aplicare îndemnul repetat al Mamei: „Învaţă să cunoşti la oameni!

Astfel, călătoria pornită de la o nedumerire, a ajuns să devină un fel de scop în viaţă.

Cu timpul, am descoperit termenul „echipă”. Dar dintr-o altă perspectivă. Iniţial, „echipă” însemna „echipă de fotbal” mai populară ca altele echipă de baschet, de handbal, de volei, etc. Ceva mai târziu, în liceu, am descoperit conceptul de echipă de bridge. După ce am învăţat să joc bridge, prin anul III de liceu, am început să descopăr că există o diferenţă între termenii „grup” şi „echipă”.

În primul rând, am remarcat că „grup”, poate fi aplicat la o mulţime de entităţi, care pot fi în egală măsură obiecte, Fiinţe forme de existenţă diferite, ca să fiu mai scurt. De pildă, grup de blocuri, grup de persoane, grup de câini, grup de pisici.

Bunăoară, într-o staţie de autobuz, avem un grup de persoane.

Mai târziu, am observat că există „ceva” care face distincţia între grupuri: coeziunea.

Căutând să clarific ce anume înseamnă concret „grup coerent”, am descoperit că cu cât coerenţa unui grup e mai mare, cu atât mai multe rezultate pozitive obţine acel grup.

Mi-am amintit fugitiv de o carte care îmi plăcuse şi în care exista un angajament „Toţi pentru unul şi unul pentru toţi!

Citind apoi mai multe cărţi ale lui Al. Dumas-tatăl, am regăsit formula. Acum, aş formula-o astfel: „Toţi ca unul şi unul ca toţi!”

Foarte mulţi profesori, antrenori, folosesc următoarea formulă de îndemn: „Dacă vrem să răzbim, dacă vrem să învingem, trebuie să fim toţi ca unul!

Una dintre erorile pe care este oricine expus să o facă după ce descoperă ce înseamnă coerenţa şi echipa, este aceea de a confunda unitatea cu uniformitatea.

Am văzut acestă confuzie cam la 95 % dintre cadrele didactice, care reproşează sistematic elevilor lor că „sunt leneşi, indolenţi” şi alte epitete. De unde vine etichetarea? De la faptul că există un număr variabil de elevi care la acel obiect de studiu, au rezultate slabe şi foarte slabe. Şi cadrul didactic, vine şi cu „argumentul forte”: „La obiectul, cutare, ai zece pe linie, deci eşti capabil! Dar eşti puturos!”.

Aşa am descoperit că idioţenia şi suficienţa rămân la locul lor şi după absolvirea unei facultăţi! Mai grav încă, chiar şi după un doctorat, a doua facultate…

M-am întrebat ani în şir, care să fie cauza pentru care cam toţi profesorii cu rarisime excepţii, care de altfel au intrat în istorie — dovedesc o îngustime de minte şi un comportament de automat de debitat texte învăţate pe de rost. Mai grav chiar, unii ajung să dobândească o atare flexibilitate în automatizarea, în robotizarea muncii lor, încât ajungi să confunzi versatilitatea cu talentul şi cu competenţa reală care derivă din talentul cultivat.

Aşa am descoperit o imensă clasă de oportunişti, perfecţionaţi ca simulanţi de competenţe diverse.

Dacă fenomenul observat este la scară mică, el este de natură să fie evitat şi ignorat. Ce poţi face însă când fenomenul se manifestă la scară globală? Când competenţa reală, ţine de enciclopedia recordurilor? Unde se află neregula?

Cu timpul, am reuşit să fac asocierea dintre conceptele „talent”, „echipă”, „coeziune” şi „performanţă”.

Aşa am reuşit să reinventariez observaţiile mele făcute de-a lungul anilor şi să remarc de pildă faptul că, „clasele bune”, aveau un diriginte cu talent pedagogic; obiectele de studiu la care majoritatea avea note mari, aveau un profesor talentat; echipele cu multe victorii, aveau în componenţă un sportiv talentat iar cele care urcau frecvent pe podium, aveau şi un antrenor talentat. Două exemple am în minte: Echipa de fotbal a Braziliei (Pele) şi echipa de gimnastică a României, Montreal 1976. La Montreal, avem două nume importante: Talent sportiv = Comăneci şi Talent pedagogic = Caroli (Marta & Bela).

Poate te întrebi de ce am abordat tocmai această tematică şi tocmai acum.

Răspunsul e mai nuanţat şi presupune un minim grad de detaliere.

Am reuşit să constitui cu o parte dintre absolvenţii cursului CBPN 01, grupul „ParteneriatZP”.

Prin urmare, am reuşit să facem cel puţin un pas înainte: dintr-o mulţime oarecare de elemente umane, am făcut o mulţime orientată. Adică, un grup.

Vom fi capabili să devenim O ECHIPĂ?

Ce înseamnă asta?

Am spus mai sus: Cel puţin 1 jucător talentat şi cel puţin 1 antrenor talentat.

Fiind eu însumi unul dintre cei 8 coechipieri, ştiu sigur că avem cel puţin un jucător talentat. Întrebarea este…

Avem şi antrenorul talentat?

La această întrebare va trebui să răspundem noi, cei 8 membrii ai consiliului director CBPN.

Cel puţin teoretic, cel puţin pe moment, eu sunt cel care este antrenorul. Deşi, e posibil să existe cineva cu adevărat talentat, fără să ştie poate asta… Am o astfel de bănuială…

Cel puţin din cele de până acum, asta reiese!

Aşadar, ECHIPĂ = COEZIUNE.

Dar în viziunea mea, înseamnă unitate în diversitate! Înseamnă 8 talente distincte, îmbinate într-un produs unic: ECHIPA!

De ce consider că abordarea aceasta este mai potrivită?

Voi reveni cu ideile despre această abordare, în articolul viitor!

Până atunci, toate cele bune!

Iată şi un ultim gând: Mulţumesc lui Carmen Anca Rus pentru următorul videoclip:

Şerban Stănescu

1 comentariu (+add yours?)

  1. anca
    Apr 19, 2011 @ 14:01:37

    Mda, aproape mi-au dat lacrimile, mulţumesc, eu am acest entuziasm de când m-am alăturat echipei, grupului, proiectului, şi cred cu tărie că vom face tot ce-i mai bun…
    Salut lumea faină şi aştept veşti!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: