Active şi pasive

Active” şi „pasive”, sunt două concepte economice foarte mult utilizate în contabilitate şi în economie, în general. Din nefericire, aceste două concepte fundamentale pentru reuşita în orice acţiune, sunt extrem de prost înţelese, chiar şi de către economiştii care le folosesc zilnic.

Datorită împortanţei lor, astăzi vom discuta despre ele.

Simplificând, în contabilitate, activele şi pasivele, se referă la categorii de venituri şi cheltuieli. Dar dacă vom căuta să ne lămurim citind tratatele economice care definesc aceste concepte, vom ignora esenţa conceptelor:

1. Activele sunt resurse care produc valoare.

2. Pasivele sunt procese (acţiuni) care consumă valoare.

Întrucât vrem să ne lămurim rapid ce înseamnă aceste concepte, vom analiza câteva exemple.

  1. Cheltuieli imobiliare 1. Am cumpărat o casă, pentru a locui în ea. Pentru aceasta, am contractat un credit la bancă, pe 25 de ani. Acesta este un pasiv. Procesul sau acţiunea aceasta, înseamnă că ne-am vândut în avans timpul, pe o perioadă de 25 de ani, doar pentru cumpărarea acestei case. Casa însă, în 25 de ani se va deteriora progresiv. Prin urmare, va trebui să cheltuim bani pentru a o întreţine şi repara. Ce produce această casă? Mâncare? Haine? Încălţăminte? Căldură? Electricitate? Comunicaţii? Aer curat?Apă potabilă? Reciclarea deşeurilor menajere? Educaţie? Nici una dintre nevoile fundamentale enumerate până aici. Ea ne asigură un singur lucru: Un nivel de confort relativ. Pentru a acoperi nevoile fundamentale, în continuare este nevoie să ne vindem TIMP. Dar ce timp mai putem vinde, de vreme ce ne-am vândut deja timpul în avans, pentru 25 de ani? În ciuda aparenţelor înşelătoare, ceea ce vindem mai deparete, este SĂNĂTATEA!! Acest fel de cheltuială, este un pasiv. O pagubă. Şi încă una care se măreşte zilnic, pe măsură ce obosim, îmbătrânim şi ne îmbolnăvim.
  2. Cheltuieli imobiliare 2. Am cumpărat o casă, pentru a locui în ea şi a desfăşura tot acasă, activităţi economice. Cu alte cuvinte, să avem şi un atelier sau un birou în care să producem ceva, de acasă. Produse şi/sau servicii. Produsele şi serviciile, le vindem tot de acasă, într-un mic spaţiu comercial, amenajat special. Sau, mai bine, desfăşurăm o afacere online. În acest caz, activitatea pe care o desfăşurăm produce valori, pe care le schimbăm cu alte produse necesare sau, le transformăm în bani. Astfel, o parte din banii necesari acoperirii nevoilor celelalte, sunt realizaţi datorită faptului că avem în casă, un spaţiu de afaceri. Acest fel de cheltuială, este un activ. Am cheltuit bani pentru a crea un loc de muncă! Tot ceea ce trebuie făcut, este să optimizăm procesul de producere a valorilor, astfel încât ceea ce producem să acopere şi să depăşească ceea ce consumăm.
  3. Cheltuieli imobiliare 3. Am cumpărat o casă, pentru a o închiria. Teoretic, aceasta poate fi şi un activ şi un pasiv, în egală măsură. Dacă venitul din chirii este mai mare decât cheltuielile de întreţinere şi reparaţii (chiriile merg bine, e criză de locuinţe), atunci este un activ şi mai mult, este o investiţie. În timp, ea va produce banii cheltuiţi şi chiar un profit convenabil. Dacă venitul din chirii este egal cu cheltuielile, este doar un activ şi încă, pe o perioadă determinată. Până când cheltuielile vor depăşi veniturile…

 

Aceeaşi logică este şi pentru automobil, teren, maşini agricole, maşini unelte, utilaje, clădiri şi spaţii de depozitare, spaţii comerciale, mijloace de transport diverse. Toate acestea, consumă resurse. Energie electrică, piese de schimb, materiale de construcţie necesare reparaţiilor, carburanţi, căldură, apă, produc deşeuri diverse care trebuie îndepărtate, etc.

 

Venituri active şi venituri pasive

 

Veniturile, se supun şi ele aceleiaşi reguli de evaluare: pot fi „active” şi „pasive”.

Atunci când pentru a realiza un produs în valoare de 100 euro consumăm 100 ore timp de muncă şi resurse al căror echivalent în timp de muncă înseamnă în total 100 ore, vom avea un venit activ. Dacă însă după ce am realizat produsul îl vom vinde încă odată cu o cheltuială de resurse în valoare totală de 5 ore, vom obţine situaţia din tabelul de mai jos:

 

Produs

Vânzarea nr.

Consum echivalent în TIMP (ore)

Venit (euro)

Iniţial

Curent

TOTAL

O unitate

1

100

0

100

100

Ibidem

2

0

5

105

200

Ibidem

3

0

5

110

300

 

După cum se observă, la prima vânzare, recuperăm resursele consumate. Venitul net sau profitul, cum se mai numeşte, este 0. La a doua vânzare însă, timpul echivalent consumat este 105 ore iar venitul, este 200 euro.

La prima vânzare, am obţinut 1 euro/ oră, la a doua vânzare 1,90, la a treia vânzare 2,72, la a cincea 4,16,… la a unsprezecea vânzare a aceluiaşi produs, consumăm 150 ore şi obţinem 1.100 euro, adică, valoarea orei de muncă a crescut de la 1 euro iniţial, la 7,33 euro!!

 

Ei bine, se pune acum întrebarea:

 

Există astfel de produse care să poată fi vândute de mai multe ori?

 

Răspunsul, este DA! Aceste produse, există şi se numesc în general drept de proprietate intelectuală. Concret, este vorba despre cărţi de orice fel, proiecte tehnice, inovaţii, invenţii, programe de calculator (Da, Bill Gates şi 64 miliarde de dolari!!), filme, muzică, fotografii, spectacole de teatru, balet, mărci comerciale, etc.

Ce sunt toate acestea?

 

PRODUSE INFORMAŢIONALE.

 

Cu alte cuvinte, produse care înglobează INFORMAŢIE ŞI EXPERIENŢĂ DE VIAŢĂ.

În vreme ce de-a lungul anilor forţa fizică şi sănătatea se degradează treptat, informaţia şi experienţa se acumulează tot mai mult. Aici este secretul succesului! Cum să renunţi la a îţi vinde timpul şi să îţi vinzi experienţa şi informaţiile acumulate.

 

Concluzii:

 

1. Produsele şi serviciile cele mai valoroase sunt cele care înglobează multă informaţie = brevete de invenţii şi inovaţii şi alte feluri de IDEI. Altfel exprimat, tot ceea ce înseamnă CREAŢIE. Indiferent de felul creaţiei; artistică, literară, muzicală, cinematografică, tehnică, ea aduce bogăţie şi belşug tuturor celor care beneficiază de pe urma ei.

2. Creaţia se bazează pe existenţa şi dezvoltarea TALENTELOR.

3. Singura cale de a ieşi din prizonieratul mortal care este vânzarea timpului şi a sănătăţii, este dezvoltarea Creatorului din fiecare dintre noi. Pentru că în fiecare există un Creator guvernat de emisfera dreaptă a creierului şi un Consumator guvernat de emisfera stângă a creierului.

 

 

Anunțuri

1 comentariu (+add yours?)

  1. Edy
    Oct 28, 2014 @ 14:52:21

    Bun articol. Mersi

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: